Dagens treningsøkt

En annen av mine interesser er trening. Jeg har drevet med litt ulik type trening opp gjennom årene, og felles for alle disse er at den har vært begrenset til perioder. I oppveksten drev jeg en kort periode med langrenn, og det var dette jeg kanskje hadde mest talent for og ønsket å bli god i. Søskenbarnet til moren min er nordnorsk mester i langrenn, og han organiserte skitrening for barna i bygda, og der lærte jeg noe skiteknikk i både klassisk og skøyting. Jeg ønsket å ta dette videre, men kommunens skiklubb på dette tidspunktet hadde ingen treningstider som passet en fra bygda. Jeg var jo avhengig av skyss til og fra trening, og da måtte foreldrene mine være ferdige på jobb. I stedet begynte jeg med fotball, som jeg nok ikke hadde et like stort talent for, men som jeg til gjengjeld syntes var morsommere. Jeg var ikke dårlig i fotball, men skiferdighetene var enda bedre.

Etter hvert som man ble eldre begynte jeg med styrketrening. Jeg startet vel i grunnen under førstegangstjenesten, og har drevet med styrketrening siden. I alle fall i teorien. Problemet mitt har nemlig vært at det har begrenset seg til periodetrening. Periodene har variert fra noen måneder til cirka ett år, før jeg har begynt å falle fra igjen grunnet skader, perioder med mye arbeid, ferier uten trening eller andre prosjekter som har tatt en del tid. 

Nå har jeg imidlertid startet opp igjen for siste gang. Planen min er at jeg skal klare å holde den rutinen jeg nå har innarbeidet i årene framover. Jeg er så heldig at jeg har en kjæreste som backer meg opp, og er flink til å minne meg om treningen hvis jeg en sjelden gang trenger dette.

Jeg kjører et fullkroppsprogram hentet fra fitnessbloggen og trener tre dager i uken. Det er to ulike økter, A og B, som jeg trener annenhver gang. I tillegg varierer jeg repetisjonene fra uke til uke. Programmet mitt ser slik ut:

Uke 1: 1-5 reps x 4

Uke 2: 8-10 reps x 3

Uke 3: 10-15 reps x 3

Øvelsene i økt A:

Knebøy: I dag har jeg kjørt 15 x 40

Benkpress: 15x40

Hip-Thrust: 15x20

Nedtrekk 15x35

Tåhev 15x80

I tillegg har jeg kjørt skapulært sidehev og planke.

Det var en fin økt i dag. Blir veldig sliten av så mange repetisjoner. Det blir nesten like tungt som ei hard uke.

Hvordan trener du?

#birgerfa #blogg #trening #styrketrening #styrke #treningsprogram #fitness

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

birgerfa

birgerfa

36, Sør-Varanger

Jeg heter Birger Fløtten Andreassen og kom til verden en novemberdag i 1980. Jeg er lærer og stortrives med dette. I mine øyne har jeg verdens beste jobb, og ville ikke byttet den med noe. Dagene mine går til jobb, trening og band. Her i bloggen vil dere få et innblikk i min hverdag, mine tanker, meninger, opplevelser og interesser.

Kategorier

Arkiv

hits